Den nye varmepumpeforsikringen på hele 14 år har økt og sikret salget av varmepumper hos CMC Varme på Barkåker i Tønsberg, en totalleverandør av varmeløsninger.- 99 % av kundene våre ønsker denne forsikringen, sier kontor- og salgsansvarlig Marcella Fransesca Masonic hos CMC Varme.
– Det er en ganske rå ordning, som har betydd mye for oss, sier kontor- og salgsansvarlig Marcella Francesca Masonic hos CMC Varme. På bare noen måneder har avtalen Varmepumpeservice gjorde med forsikringsselskapet Arctic endret betingelsene for salget av varmepumper. – Selv om konkurrenter kan ha billigere pris på pumpene sine, ser vi at forsikringen er så populær at de vil kjøpe vår likevel, sier Masonic.
Todelt forsikring Mens alle allerede selvsagt har sin garanti for produktfeil i fem år, gir den nye forsikringen en gratis bedre forsikring for tilsvarende periode, samt en mulighet til å garantere for produktet ytterligere ni år, til sammen 14 år. Får du lynnedslag eller andre naturkatastrofer som ødelegger pumpen de første fem årene etter kunden fikk installert pumpen, vil innboforsikringen dekke dette for de fleste. Men husholdningene vil måtte dekke egenandelen. Men med den nye, kostnadsfrie tilleggsforsikringen fra Arctic, slipper kunden egenandelen. – Egenandelen er typisk mellom 1000 og 2000 kroner, og når vi tilbyr dette som en gratis tilleggsforsikring, er det tydelig at kundene setter pris på dette, sier Marcella Francesca Masonic (39) hos CMC Varme.
Fra fem til 14 år Når det har gått fem år, og garantitiden går ut, kommer steg to i forsikringen: Da vil Arctic ringe opp kunden, og tilby ni års forsikring i tillegg, fra 300 kroner året. – Da er du dekket for alt som kan skje med pumpen din. Det betyr at kunden i praksis er sikret garanti for pumpen og bekymringsfri drift i hele fjorten år fra den er installert, sier Masonic.
– Er prisen på 300 kroner fast 14 år fremover fra i dag? – Nei, Arctic kan endre den, men prisen per i dag er fra 300 kroner i året (fra 6 årsverk) med noe økning pr år frem til pumpen er 14 år, sier Masonic.
Slik selger hun den CMC Varme sørger for å presentere og sikre forsikringen gjennom tre steg i salgsprosessen. Når en kunde har meldt sin interesse, ringes vedkommende opp, og forsikringen tilbys. – Vi ringer dem opp, og presiserer allerede her at vi har trygghetsforsikring som gjelder helt opp til fjorten år, sier Masonic.
Bedriften hennes legger kunden inn i Arctics system. Det koster bedriften 50 kroner per kunde, men fordi tjenesten er populær og sikrer et godt salg, opplever CMC Varme dette som en rimelig ordning. – Jeg har virkelig sett fordelene ved forsikringen. Vi har også opplevd at tryggheten for kunden øker slik at vi totalt sett gjør flere salg av varmepumper, og 99 prosent av alle som kjøper pumper vil ha den, sier Masonic.
Steg to i prosessen er når hun utformer det skriflige tilbudet til kunden, og nevner detaljene. Det siste steget er når kontoret går gjennom kjøpet med kunden.
– Hva med dem som ikke ønsker forsikringen? – Den er jo gratis de første fem årene, og binder seg ikke til noe etterpå, men skulle de insistere – er det bare å la være å registrere kunden i Arctics system. Vi har ikke opplevd dette ennå, sier Masonic.
Sesjonen din har nå utløpt. Vennligst klikk "OK" for å oppdatere siden og unngå tap av eventuelle ikke-lagrede data. Dersom du var logget inn, må du nå logge inn på nytt.