Til toppen

Facebook-suksess i Hallingdal- doblet omsetningen med Facebook

Hallingdal Klima

Da Hallingdal Klima kuttet ut avisannonser og heller kjørte kampanjer på Facebook med Varmepumpeservice på laget, traff de endelig markedet de ønsket.- Jeg har mer enn doblet omsetningen fra i fjor, sier Per Raymond Grødum.


– Jeg brukte hundre timer på å finne ut av annonsering på Facebook uten å bli flink, sier Per Raymond Grødum (45), eier og daglig leder av Hallingdal Klima på Gol.

For halvannet år siden ble Hallingdal Klima forhandler for Varmepumpeservice. Men varmepumper hadde han solgt årevis før det, og minst like lenge forsøkt å lage annonser som treffer kundene.

Med Hallingdal som nedslagsfelt er hyttefolket en stadig viktigere kunde, som i liten grad leser lokalavisen. 

– Jeg pleier å spørre folk som ringer hvor de har oss fra. Men selv om jeg brukte 20.000 kroner på en avisannonse, kan jeg ikke huske at det førte til et eneste salg, sier Grødum.

Han satte seg ned for å lære å annonsere på Facebook, men å lage en proff kampanje som traff de han ønsket, var lettere sagt enn gjort.

I september og oktober 2020 endret dette seg, etter å ha kjøpt annonsetjenestene fra Varmepumpeservices’ egen medarbeider for annonsering på sosiale medier.

– Vi så at kundene våre hadde behov for tilrettelagte kampanjer i tradisjonelle så vel som digitale medier, og knyttet til oss Ann Kristin Kristensen, som bidrar i utforming og tilrettelegging av annonser, sier salgssjef Jonny Vildalen i Varmepumpeservice.

En måned etter kampanjen er Grødum strålende fornøyd.

– Vi hadde ansatt en ekstra medarbeider, og var i tvil om omsetningen ville forsvare ansettelsen, men etter kampanjen er all tvil blåst til side, sier Grødum.

Hallingdalen har store hytteområder der folk kommer fra både Bergen og Oslo. I praksis kjørte de to kampanjer over en måned, to uker før høstferien, og deretter høstferien for både Øst- og Vestlandet. 

Den ene kampanjen rettet seg mot hyttefolket, den andre mot fastboende.

– Egentlig var det bare å si hva jeg ønsket å annonsere for, så fikset Ann Kristin alt. Hun tok over Facebook-kontoen og styrte hele kampanjen. Jeg fikk et utkast, og deretter kunne jeg bare sitte og følge med, sier Grødum.

Han syntes det var vanskelig å lage en annonse selv som så profesjonell, men med Kristensen opplevde han at det gikk svært raskt å rulle ut kampanjer med innholdet han ønsket.

– Kampanjen treffer folk der de er. Så når bergenseren kommer til Hallingdal, får han våre annonser i nyhetsfeeden på Facebook, mens han er på hytta, Grødum.  

– Kampanjen treffer folk der de er. Så når bergenseren kommer til Hallingdal, får han våre annonser i nyhetsfeeden på Facebook, mens han er på hytta.     

Han fulgte kampanjen fra sidelinjen, og registrerte rundt 1200 visninger daglig.

Han sier det kostet noen hundrelapper per dag, men opplever det som billig i forhold til markedet han traff, salget det ga, og at han slapp å bruke egen tid på det.

Vi betalte fra 100 kroner døgnet, avhengig av hvor hardt kampanjen skulle gå. Vi snakker uansett om en tidel av hva det koster å annonsere i avis, sier Grødum.

Han anbefaler annonsehjelpen på det varmeste.

– Det kan være jeg kommer til å rykke inn annonser i tradisjonelle magasiner rettet mot hyttefolk igjen, men aviser er jeg nok ferdig med, sier Grødum.

Faktisk var erfaringen med den første kampanjen så bra at han bestemte seg for å kjøre en ny like etterpå.

– Ja, du kan si jeg er hekta. Det er så lett å få ut akkurat hva man ønsker, og treffe de du ønsker. Vi setter i gang en byttekampanje, og jeg ser spent på hvordan den slår ut, sier Grødum.

– Ja, du kan si jeg er hekta. Det er så lett å få ut akkurat hva man ønsker, og treffe de du ønsker. Vi setter i gang en byttekampanje, og jeg ser spent på hvordan den slår ut, sier Grødum.



Ann Kristin Theresie Kristensen forklarer at hun har bidratt med annonser som enkelt kan tilpasses ulike områder, slik at forhandlere kan finne pakker som passer dem, til både digitale medier så vel som til det tradisjonelle avismarkedet.

– Det som er fint med Facebook, er at du kan rette annonser geografisk, eller etter kjønn, steder folk har vært, interesser eller alder med videre, sier Ann Kristin.

Hun poengterer at hjelpen tilpasses kunnskapen ulike forhandlere selv stiller med.

– Vi prøver å hjelpe forhandlerne med annonser ut fra nivået de er på. Vi kan også kjøre tester i forkant, for å sjekke hvordan man treffer, og lage et opplegg ut fra budsjettet man vil ligge på, sier Ann Kristin.